06 August 2011

pengalaman mencari "jalan pulang" terjumpa pulak jalan yang tak terpulang (lebuh raya karak)...




peristiwa ni terjadi tatkala aku berada di Sentul, KL you... tarikh keramat bagiku dan juga meri dosti hai (RASHIDAH) merangkap unimate USM atau ex-housemate ICT.... (dosti=kawan)...
tanggal 25 Julai 2011... kehadiran ku ke sana adalah untuk menuntut ilmu dan mencari rezki dalam menjadi usahawan yang berjaya.... sebabnya punca rezki 9/10 adalah dari perniagaan..cuma 1/10 yg makan gaji....
tapi komuniti kita lebih suka kepada 1/10 tersebut... (alkisahnya, sudah terancang pada tanggal 1511 dahulu)... nak tau cerita len kali ek...
mene to bhata iye, (fulamak aku giler hindustan...korang jangan marah ek...maksudnya, saya nk bagi tahu di sini...)...
pagi 25 Julai tuh semua member aku dah balik rumah masing2 dah..(along dah balik, mama dah balik, sani dah balik, amir dah balik, dila and alyaa dah balik, doktor normi dah balik, ustaz pon dah balik...)... aku pon plan nak balik jugak.. tapi sebab malam tuh ader kelas lagi....alang2 dah kat sana baik aku g jer kelas tuh... sebab ramai orang yg nak bantu...
haaaah!!..kelas aku tuh terletak di BANDAR TASIK SELATAN, KL..... (kepada sesapa yg dah tahu..paham2 la yer... yg x tahu... nnt2 korang tahu juga)..

alkisahnya bermula begini,.... kelas tu org panggil kelas RTS...(best kelas nih....org tua2 kata klu mencari ilmu memang x habis ilmu tu klau nk dicari...)..kelas bermula pkul 9.... aku dgn shidah dari Sentul...naik kereta Kenari..berwarna Merah you....shidah yg drive...sebelum pergi shidah tnya abang dia... abang dia bagi tau sekadar yg termampu.... shidah ni jenis redah jer.... walaupon ranjau meninggi menggunung dia redah jugak.... tepat pkul 8.30 mlm kami bertolak keluar dari rumah abg shidah ..(nama abg shidah Fairuz...)...

keluar dari jalan and masuk ke jalan besar utama terpampang JALAN AMPANG.... shidah dengan konpidennya... membelok MASUK.....

aku pon tya
aku: "shidah, dah besa mai dah ka dgn keta nak p ZRB"...(aku ni pekat utara..maklumlah kacuk terlebih...sat2 bunyi kelantan..ganu..utara kompom dah...maaf la yer..)..
shidah kata " tak"
... berdegup jantung nih... berkata-kata dalam hati..."uih, sesat la mcm ni"...
dalam fikiran aku klau nk g BTS...kena lalui Cheras....(maaf le aku x pandai bab2 jalan2 KL ni).....
shidah dgn konpiden..ikut sign board Ampang...
mooommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dah pkul 9 lebih dah ni...
UIK??? ader tol ek?? (muka darat=rusa masuk kg.. giler nih...)...
aku tanya shidah..

aku: "shidah, nak g sana kena lalu highway ker?? uik ni nak msuk highway Gombak.....crekkk crukk!!tet tet!!....(mesin tol..yg bertuankan gadis tol..) kena bayar 2.00.....
uish Shidah macam x leh sampei jer kita nih..(kater dalam hati nih..)...

aku: "shidah, jom berhenti kat stesen minyak tanya org dalam tuh??... sambil2 beli makan2....
"bang2, mcm mane ek nak g BTS (Bandar Tasik Selatan)..."...
diorang cakap lalu kot Sungai Besi... korang amik terus jer jalan nih...(dengan muka konpiden)...
kami pon dengan konpiden nyer...terus jer la....terus punya terus.. x der pon sign board SUNGAI BESI....haish hati x sedap dah ni... tarap pa.. drive terus lagi... terus punya terus kena tol lagi.... tol ni hamik ko rm 5.00 kena!!!... aku x sedap hati dah ni, pasai apa kena tol ni mahal giler nih...jadi kami tnya Si Gadis tol tersebut.."cik , nak g BTS nak lalu mna ek? dia pon jawab.. kena U-turn, amik balik jalan CHERAS... Allahuakhbar!!!..dah jauh ni.... kami pon nk cari tempat U-turn..Alamak terlepas plak...so, kena la terus juga...
sekali sign board.tulis ..."LEBUH RAYA KARAK"....Aku senyap sambil dok usha tempat yg leh nk wat U-turn...






tiba-tiba shidah tnya, ..

shidah: "pai, kita sampai mana dah pai...???

aku dengan selamber badak kata
aku: "kita masuk highway karak shidah.."

senyap sunyi kami 2 orang x kata apa2...(hanya selawat dan zikir dalam hati, minta2 Allah tolong...)...
...dalam pale otak nih.. mcm2 dah memikiornyer....haish3x...
salah satunyer...



(ni org panggil terowong karak..)



lama jugak la.. kami atas highway karak tu... dekat 15 minit... shidah hanya fokus drive jer... maklumlah..treler panjang2 kiri kanan.....jalan pulak macam ular..hampir2 nak eksiden dengan treler pon ader!!!hayoooo!!...lampunya pulak warna putih, berkabus pulak... hadoila seram sejuk rasanya...tarak pa Allah dengan kita..nak takut apa....
aku dengan rabun-rabun ayam nampak sign board RnR..Genting Sempah...
"shidah, bawa slow ckit, kita try masuk RnR nih...mana tau kot2 ader jalan nak U-turn..
eikkkkkk!!!! shidah brek... selamat la x dak treler kat belakang... shidah kohor2 slow drive.. alamak terlepas plak...reverse ckit... and dpt msuk...uik, u-turn la!!!...
masuk konon2 nak carik sendiri jalan keluar... 2 kali pusing x dapat jumpa sign board jalan ke KL..(sebab kat sign board tulis u-turn KL and Kuantan)...
last2 turun tnya sorang pak cik nih..(dalam usia lewat 50-an)...

aku: "salam pak cik, tumpang tanya macam mana ek nak balik KL balik.. dari sini...?
pak cik tua kata," kamu berduo ni nak poei mano plak..? (alamak pak cik nih org N9 plak...)...
aku pon balas la dalam utara.." tak pak cik kami 2 oghang ni dari KL, nk p tang len jumpa jalan len....tanya oghang la ni kami sampai sini..."
pak cik: la awat hang sampai sini...
aku: mana tau pak cik kami ikut guide orang bagi ni pak cik...
pak cik tu pon kata "tunggu jap dia nak g bayar air tin yg dia beli"... kami tggu kat luar...
pak cik tu pon keluar...and tanya
pak cik : maner keta nye??
aku: tuuuuu, depan pak cik tuuu...yang merah tu...
pak cik : uik? kamu berdue jer ke?
aku: ho la pakcik kami berdua jer ni..
pak cik tu sambil2 jenguk ke dalam keta...and tanya
pak cik : member laki x der ke ?? bahaya ni malam2 ni...
aku usha jam aku.. baru pkul 10.15 mlm..
aku: tu ar pak cik... nak balik dah ni.. takut gak malam2 nih...kami berdua ja ni...
pak cik tu pon tunjuk jalan... (aku tabik spring pak cik nih....moga2 Allah panjangkan usia and murah rezeki pak cik ni...aku nak bagi duit x boleh tp doa pon jadilah..boleh redem kat "sana"..)..
kami pon ikut la kata pak cik tuh... last2 boleh jumpa jalan balik....haaaaaaaaaaah!! lega...
tapi sampai rumah abang shidah pkul 1 lebih sebab sesat nk carik balik ke rumah abang shidah pulak....ni masalah ke-2...(last2 abang dia mai amik...ikut bontot keta abang shidah balik rumah..)




moral value: kalau serabut jom pekena kit kat..hehehe... zikir la bhai..

No comments:

Post a Comment